zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

14 stapjes om uw organisatie de goede richting op te zetten!

Door: Wout Plevier,   09-04-2013,   09:16 uur
 

De behoefte aan echte leiders is groot. Leiderschap vergt daadkracht, een positieve grondhouding, een duidelijke visie en open communicatie...en de mogelijkheid om medewerkers te empoweren de juiste stappen te zetten en er samen voor te gaan. Coachen is een middel om dit snel te bereiken. Leer hoe u een goede coachingsstructuur kunt invoeren en direct aan de slag kunt gaan!

Serving leadership gevraagd...schreeuwt de ene advertentie...we hebben behoefte aan coachend leiderschap hoor je bij de raad van bestuur...Mooi, de behoefte is er! In dit artikel leert u hoe u in veertien kleine stappen uw organisatie procesmatig op coaching kunt inrichten, zodat ook in recessietijd uw mooie stappen vooruit kunt maken.



Coaching vergt een bepaalde mentaliteit en kwaliteit. Veel van de vaardigheden kunt u gelukkig aanleren. Dit wil nog niet zeggen dat u dan een goede coach bent. De kwaliteit van uw coaching hangt af van de waarde die uw omgeving aan u toekent. Geeft men u het vertrouwen dat u de ander zijn zelflerend vermogen kunt helpen activeren? Kennis en ervaring kunnen hierbij zeker helpen. Men kan leren van ervaringen van avonturiers als drs. Arita Baaijens maar ook van succesvolle schrijvers, ondernemers, entrepreneurs zoals Jan Bommerez. 

De coachee kiest zelf zijn coach 
Dit heeft enerzijds te maken met de verschillende wijzen waarop een mens bereid is om te leren. Sommige mensen leren graag door concreet te ervaren. Andere mensen leren door waarneming en overdenking. Ook zijn er mensen die houden van abstracte begripsvorming en er zijn mensen die door te doen tot ontwikkeling komen. Een coachee zal hierop zijn keuze voor een coach bepalen. Bij welke werkwijze en persoon voelt men zich prettig. Dit valt door een goede intake voor een groot deel te ondervangen. Daarnaast kan men als coach ervoor zorgen dat tijdens coachen alle 4 gebieden bediend worden. Maar nog veel belangrijker is het te weten of de coachee de coach vertrouwd. Is het vertrouwen daar, dan kan er openheid ontstaan om te leren. 

Kunt u coachend leiderschap zo maar invoeren? 
Nee dus! Mensen hebben iemand nodig die ze vertrouwen. Te vaak wordt er gewoon een coach toegewezen. Dit levert veelal matige resultaten op. Ten eerste omdat het vertrouwen niet 100% is: kan deze coach mij iets leren? Voel ik me bij deze coach prettig? Ten tweede: heeft de coachee het bewustzijn dat deze kan, wil en moet veranderen? Is dit bewustzijn niet aanwezig, dan heeft coaching (en ook training en ontwikkeling) bij voorbaat al geen zin. Veelal zie je dat coaching door organisaties tijdens verandertrajecten met de beste bedoelingen wordt opgestart maar dat de medewerkers helemaal niet de ambitie hebben om te veranderen. 

Hoe dan wel? 

De Voorbereidende fase 
Stap 1: vertel uw mensen dat u ontwikkeling wilt en hoe u dit precies wilt bereiken? 
Stap 2: laat hen delen in deze visie en aansluiten met ideeën. 
Stap 3: stel samen het profiel vast waar ze aan dienen te voldoen om hun werk optimaal uit te voeren. 
Stap 4: voer een 360o assessment uit om hen zelfreflectie te geven op hun sterkten en zwakten, gezien vanuit de gezamenlijke visie. 

De Coachfase 
Stap 5: spreek in een planningsgesprek een drietal gedragsgerichte doelen af die u wilt bereiken. Doelen zijn gedragsgericht, als ze zichtbaar kunnen maken welk gedrag iemand specifiek zal gaan vertonen om een bepaalde competentie te ontwikkelen! Meer hierover in het volgende artikel. 
Stap 6: stuur hen een week voorafgaand aan de coachingsafspraken een voorbereidingsformulier met vragen. Vragen als: Wat is het centrale thema geweest? Wat wil je bespreken tijdens de coachingsessie? Beschrijf t.a.v. je doelstellingen een aantal + en - situaties. Stap 7: geef hen de keuze uit een coach die hen hierbij begeleid of (in geval u zelf optreedt als coach) geef aan hoe u te werk wilt gaan als coach. U dient samen tot een overeenstemming te komen. 
Stap 8: plan een aantal coachingsafspraken vooraf in en kom al uw afspraken vervolgens op tijd na! Coach ook informeel. U ziet iets gebeuren in gedrag en geeft, in relatie tot de doelstellingen, in het moment constructief feedback. 
Stap 9: u registreert alle voorbeelden van goed en minder goed gedrag. Dit dient als input voor de coachingsgesprekken en kan ook gebruikt worden als input voor functionerings- en beoordelingsgesprekken. Uw herinnering schiet zonder noteren zwaar tekort. U kunt zich dan enkel nog maar globale dingen herinneren. 
Stap 10: vraag ook uw medewerkers een aantal situaties te beschrijven waarin men goed en minder effectief gedrag heeft vertoond. 
Stap 11: voer aan de hand van deze input uw coachgesprekken zo effectief mogelijk. Houd hierbij een duidelijke structuur aan in fasen van het gesprek, werkvormen en tijd.

Borgingsfase 

Stap 12: evalueer de kwaliteit van de coachingssessie direct na afloop. Laat hen eventueel een evaluatieformulier invullen. 
Stap 13: loop nooit de deur uit zonder nieuwe gedragsgerichte afspraken. Bewaak dat afspraken nagekomen worden. Dit is de enige manier om verandering te krijgen. Door te doen! Spreek uw coachee hier eventueel op aan! 
Stap 14: deel de input uit uw ontwikkelingstraject met medewerkers in het MT. Laat eventueel deelnemers een presentatie houden over de ontwikkeling die ze hebben gemaakt. Je ziet dit vaak bij talentontwikkelingsprogramma’s. Op deze manier stimuleert u het ontstaan van een coachingsklimaat.

Veel stapjes?
Hey, no one said it would be easy. Op deze wijze haalt u echter wel veel rendement uit coaching. U verdient dit dubbel en dwars terug door profijt van zelfsturend en gemotiveerd personeel!

Succes met invoeren van deze processtappen. We hebben een programma SLIM! waarin uw hele organisatie dit op een inspirerende manier kan leren. Een movement die op een leuke manier veranderen mogelijk maakt. Wilt u meer weten? Neem gerust contact met me op!

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
9-04-2013
 | 
16:16 uur
Goed artikel! Ook wel prettig dat erop 'gehamerd' wordt dat het niet makkelijk is om je organisatie de goede richting te kunnen opzetten.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10